Hakusanamainonta

Mahdollisuus olla esillä juuri silloin kun asiakas etsii kaltaistasi yritystä.

Google Ads-mainonta on kustannustehokas kanava uusien asiakkaiden hankintaan!

  • Suomessa tehdään päivittäin yli 30 miljoonaa Google-hakua, olethan löytyvillä?
  • Tavoita asiakkaasi juuri silloin, kun he etsivät kaltaistasi yritystä
  • Google-mainontaan perehtymätön saa helposti palamaan paljon rahaa, ilman kunnollisia tuloksia

Kiinnostaako tehokas Google-mainonta?

Ulkoista Google-mainontasi ammattilaisten käsiin ja keskity itse kaupankäyntiin!

Vinkkejä

Miten Google Ads (ent. Adwords) hakusanamainonta toimii? Ja miksi se on niin tehokasta?

Kun potentiaalinen asiakas etsii ratkaisua tarpeeseensa hän hakee sitä usein Googlen hakukoneesta. Haun ensimmäimmäiset (ylimmät) tulokset ovat tyypillisesti Google Ads-mainoksia. Mainoksen erottaa tavallisesta Google-hausta siitä, että hakutuloksen yhteydessä lukee ”mainos”. Mainostajaa veloitetaan klikkauspohjaisesti, eli maksat vain tuloksista.

Kuinka tehdä tehokas mainos?

Valitse mahdollisimman relevantit hakutermit. Kokeile laajaa, ilmaus ja tarkkaa hakua. Tee hyvä ja relevantti mainossisältö ja panosta siihen, että laskeutumissivusi on kunnossa. Optimoi mainontaa!

Kuinka paljon Google Ads-mainonta maksaa?

Voit itse määrittää mainonnalle päiväbudjetin. Mikäli budjetti ei täyty, ei hätää. Sinua veloitetaan vain toteutuneista klikkauksista.

Sinulla herää ehkä kysymys: ”Kuinka paljon yksi klikkaus maksaa?”. Klikkauksella ei ole yhtä kiinteää hintaa vaan se perustuu useaan tekijään. Klikkihinta muodostuu asettamastasi maksimi klikkaushinnasta, laatupisteistä ja mainoksen ”rankingistä” eli sijoituksesta. Laskukaava klikkihinnalle on seuraavanlainen: alemman mainoksen AD RANK / mainoksen laatupisteet + 0,01 €. Mainoksen Ad Rank taas muodostuu kertomalla maksimi klikkaushinta ja mainoksen laatupiseet (maksimi klikkaushinta x mainoksen laatupisteet = AD RANK). Eli hyvien laatupisteiden avulla voit saada selkeästi edullisempia klikkauksia kuin kilpailijasi. Mainoksen laatupisteisiin taas vaikuttaa se kuinka hyvin mainos vastaa hakua (esim. klikkausprosentti) ja laskeutumissivun käyttökokemus.

Tulosten mittaaminen ja optimointi

Mittaa tuloksia ja tee optimointityötä saadulla datalla. Optimoi mainontaa Adwordsin omilla mittareilla (laatupisteet, sijoitus, klikkausprosentti jne.). Tämän lisäksi voit optimoida mainontaa liiketoimintalähtöisillä mittareilla. Voit asettaa verkkosivuillesi tavoitteen, jota kutsutaan konversioksi. Jos tavoitteesi on saada verkkosivuiltasi tarjouspyyntöjä, voidaan konversioseuranta asettaa ”ota yhteyttä/pyydä tarjous”-lomakkeen yhteyteen. Tällöin voidaan mitata kuinka tehokkaasti mainontasi tuottaa tarjouspyyntöjä, jolloin mainontaa voidaan optimoida tuottamaan tarjouspyyntöjä entistä tehokkaammin.

Teetkö itse yrityksesi Google-mainontaa?

Tutustu Digikoutsi-palveluumme. Se tarjoaa koutsausta ja tukea, jotta voit kehittää itseäsi ja yrityksesi mainontaa.

Milloin Google-mainonta kannattaa ulkoistaa?

  • Haluat tuloksia, mutta sinulla ei ole aiempaa kokemusta Google-mainonnan tekemisestä
  • Sinulla ei ole aikaa tai paloa perehtyä ja kehittyä Google-mainonnan tekemisessä itse
  • Google-mainonta ei ole työsi keskiössä
  • Haluat käyttää omia resurssejasi johonkin muuhun

Jos Google-mainontaan ei ole perehtynyt riittävästi, saa siihen palamaan paljon rahaa ilman kunnollisia tuloksia. Huonot laatupisteet voivat johtaa moninkertaisiin klikkihintoihin kilpailijoihin nähden.

Väärät kohdennusmääritykset voivat aiheuttaa sen, että mainostasi näytetään sellaisilla paikkakunnilla, joissa sinulla ei ole toimintaa. Esim. Vaasalaisen kattourakoitsijan mainoksia näytetään Lappeenrannassa. Tulos: rahaa palaa turhista klikkauksista. Lisäksi mainoksen laatupisteet laskee, koska lappeenrantalainen poistuu sivuilta nopeasti huomatessaan, että hänen paikkakuntansa ei ole yrityksen toimialuetta, jolloin klikkihinta nousee ja saat päiväbudjetillasi entistä vähemmän tuloksia.

Asettamasi laajan haun hakutermi voi pahimmillaan näyttää mainoksiasi väärissä hakuyhteyksissä. Otetaan esimerkiksi miesten hiustenleikkauksiin keskittyvä parturi, joka on asettanut laajan haun (oletus) hakutermiksi ”parturi”. Kuten eräällä asiakkaallamme, se tuotti paljon liikennettä, mutta klikkihinta ja klikkausprosentti olivat heikkoja. Selvisi, että kotisivuille saatu liikenne oli huonoa, koska asiakkaat olivat etsineet mm. hääkampaukselle tekijää. Tällaisessa tilanteessa on järkevää poistaa kyseinen laajan haun hakutermi, joka voi pahimmillaan olla pelkkä rahasyöppö. 

Ota yhteyttä!